USELESS = INÚTILES


portada POLLEMAS, Rajoy Division

No tengo dinero, no tengo ocupación,

No tengo talento, no tengo ambición,

No tengo tableta, no tengo barrigón,

No tengo meta ni misión.

No tengo pastillas, tampoco tengo speed

No tengo farlopa, cerveza ni anís,

No tengo de nada, mejor lo digo así,

Ni tengo ganas de pedir

Rajoy Division*, Eurovisión 2013, POLLEMAS (2012)

*Spanish alternative band that uses their sense of humour as a social criticism tool. Their name is a game between ‘Joy Division’ and Spain’s President’s surname (Rajoy): I do not have any money/I do not have a job/I do not have any talent, I do not have ambition/I do not have a six pack, I’ m not paunchy either/ I do not have any goal or mission/ I do not have ecstasy or speed/ I do not have any cocaine, beer or aniseed/ Indeed I do not have anything/ and I do not feel like asking…

Useless, not serving any purpose at all; unavailing or futile, without useful qualities or a practical goal.

Useful, being of use or service; serving some purpose; producing results.

Binomial narratives draw a perfect line that delimits what is useful and not as two opposing categories. A singular analysis of these concepts can leave us in a perpetual state of suspense defining inutility as we situate ourselves before the exceptionality that is provoked by the context. These delimitations of dualistic character respond to determined intentions that attempt to solidify hegemonic narratives—narratives that maintain themselves in a dream-like state.

Everything that is practised or performed which wastes time is thus marginalized under the category of useless insofar as it is not subject to productivity in terms of economic performance. Under the nominalization of «useless» there is an attempt to invalidate any kind of knowledge which doesn’t articulate alienation barriers or mechanisms, and whose potentiality resides in participatory tools that generate interruption strategies. The usefulness of artistic performances must not shouldn’t be picked up as an “artification” of certain symbols or processes that are subtracted from its significant community, with the possible resulting non-depotentialisation and neutralization of its critical discourse.

On the utilitarian imposition, the violence inherent to the neoliberal system, does not destroy the individual from outside but from within. We have become our own

exploiters chasing insatiably a success that is linked to the concept of useful. In terms of Agustin Garcia Calvo, they have changed our lives, selling them to us as the future. In the life that they have sold to us, the game does not fit, there is only room for efficiency. In this situation, the game becomes a powerful element of subversion.

The projects that will be presented on Useless want to challenge the world’s needs that we are supposedly subjected to, and we often forget, dangerously, that our world is built and composed by needs that are shown to be fundamental.

It would be so concrete that it serves no purpose.

It would be so diverse that it serves no purpose.

Inútil, sin provecho, sin finalidad, sin uso específico diseñado o determinado, sin respuesta a una pulsión externa de orden, no útil.

Útil, práctico, usable con fines técnicos, productivo.

Las narrativas de carácter binómico dibujan una línea perfectamente delimitada entre útil e inútil, como si se tratara de dos categorías antagónicas. Ahora bien, un análisis singular de los propios conceptos mantendría en perpetuo suspense la definición de inutilidad, y nos situaría ante la excepcionalidad que provoca el contexto. Estas delimitaciones de carácter dualista responden a intenciones determinadas, aquellas que pretenden solidificar las narrativas hegemónicas, narrativas que se mantienen en una ensoñación de verdad.

Se margina bajo la categoría de inútil a todas aquellas prácticas que pierden el tiempo en tanto que no se someten a la productividad en términos de rendimiento económico. Bajo la nominalización de inútil hay una pretensión de invalidar los saberes que no articulan barreras o mecanismos de alienación, y cuya potencialidad radica en las herramientas participativas que generan estrategias de interrupción. La utilidad de la prácticas artísticas no ha de suponer tampoco, una “artificación” de determinados símbolos o procesos que son sustraídos de su comunidad significante, con la posible consecuente despotencialización  y neutralización de su discurso crítico.

En el contexto de la imposición utilitaria, la violencia, inmanente al sistema neoliberal, ya no destruye desde fuera del propio individuo, sino desde dentro. Nos hemos convertido en nuestros propios explotadores, persiguiendo, de manera insaciable, un éxito indefectiblemente unido al concepto de lo útil. En términos de Agustín García Calvo, nos han cambiado la vida y nos la han vendido por futuro. En la vida que nos han vendido no cabe el juego, solo hay lugar para la eficiencia. En esta situación, el juego se convierte en un potente elemento de subversión.

Los proyectos que se irán presentando en el contexto de Inútiles ponen en jaque el mundo de necesidades al que supuestamente estamos sujetos, y que a menudo olvidamos, peligrosamente, que ese mundo es construido, compuesto de necesidades disfrazadas que mediante estrategias varias se nos presentan como fundamentales.

Que sea tan concreto que no sirva para nada.

Que sea tan diverso que no sirva para nada.

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